Embernagyságú gömbkövek - Erdőfelek | Képek

Az oldal sz. 1, képek: 1-8, 18 fotó összesen. >>>
Kolozsvártól déli irányban, Sárosbükk erdejében, a keletkezési helyükön találhatók a híres feleki gömbkövek. A tudományos irodalom ezeket feleki konkrécióknak nevezi. Méretük a dió nagyságtól egészen a másfél méteresig terjedhet.

Vannak itt különböző nagyságú szabályos gömbök, de már pusztuló vagy elrepedt példányok is, melyek bizarr formájú alakzatokká préselődtek. Hasonló, kisebb-nagyobb gömbkövek az ország más területein is előfordulnak, így pl. Szeben vagy Valcea megyében is.

A feleki gömbkövek képződési helye a felső miócén korú szarmata rétegek, melyek 10-12 millió évvel ezelőtt rakódtak le. A hegyvidékről beömlő patakok nagyobb márga-, és mészkődarabokat is besodortak és leraktak ezekbe a homokrétegekbe.

A terület szárazfölddé való válása után a Feleki-gerinc beerdősült, így a beszivárgó vizek az erdei rothadó anyagokból szén-dioxiddal telítődtek. Amikor ezek a vizek elérték a homokba ágyazott karbonáttartalmú kőzetdarabokat, kémiai reakcióba léptek velük.

A reakcióból gél alapú cementező anyag keletkezett, ami összekötötte a körülötte levő homokot. Mindenik gömbkő közepe táján megtaláljuk a magot, amely a cementálást biztosító kőzetdarab maradványa. Ezeket a széttört vagy elrepedt példányokon lehet megfigyelni.
[ Ro ] - [ En ] - Túrázás - Torockói-hegység
2007.11.2. Copyright © 2007 - 2024 Trekkingklub.com.
Már 8077 kép és 65 videó közzétéve. Regisztrálj a teljes hozzáférésért.

Túri-hasadék vasalt ösvény
A tordai sóbánya - Torda
A tordai sóbánya - Torda (2006.8.11. - 16 kép) 20,38 km-re

Hili-odú vasalt mászóút - Tordai-hasadék 17,44 km-re
Amíg első alkalommal délelőtt, most a lenyugvó nap fényeiben másztam meg a Tordai-hasadék vasalt mászóútját. Különleges hangulata volt a pirosba öltözött szikláknak, a naplementét pedig a via ferrata tetejéből csodálhattam meg. Bár jobban szeretem a napfelkeltét, hiszen az többet tart. :-)
Fekete kövek vasalt mászóút - Bihar-hegység 75,4 km-re
A Fekete-kövek nevű szikla a Bihar-hegységben, a Bihar-hágó közelében, attól nyugatra található. Érdekes, hogy a helyiek (ha jól értettem) nem ismerik ezt a nevet, hanem a Piatra Buna (Jó-kő) elnevezést használják a látványos sziklavilágra.
Hodoaba-völgy vasalt mászóút - Vársonkolyos 82,35 km-re
A Hodoaba-völgy vasalt mászóútja Románia legrövidebb, egyben legkönnyebb (hivatalos) vasalt mászóútja. Vársonkolyoson, a Királyerdő hegységben található, a Sebes-Körös bal partján.

Feleki gömbkövek 0,05 km-re
A Kolozsvárról déli irányba kiránduló természetjárók gyakran találnak kisebb-nagyobb gömbalakú köveket, melyeket a tudományos irodalom feleki konkrécióknak nevez. A gömbkövek megtalálhatók a 827 m magas Kis Magurától a Pata és Ajton között emelkedő Nagy Csoltig (722 m), csaknem minden suvadáskaréjban, vizmosásban és patakmederben.
Katolikus templom 38,08 km-re. Korai, gótikus korú erődített templom volt - mivel a templom a XIX-dik század elején romladozásnak indult, helyén 1845-1848 között új, nagyobb templomot építettek.
Kőcsorgó 16,3 km-re. A Kőcsorgó pataka, amelynek vizét a rómaiak vízvezetékkel terelték el, ma piciny szurdokon áthaladva egyesül a Rákos-patakkal.
Nagyponor-hágó 43,06 km-re. Felső-Szolcsváról Nagyponor irányába, a Malom-patak mentén, a földút kis autóval is járható.
Unitárius templom 20,83 km-re. Mészkő látnivalója a középkori eredetű unitárius templom.
Aranyműves vagy Újhelyi-ház 7 km-re. Aranyműves vagy Újhelyi-ház - Ion C Bratianu (volt Király) utca 27.

• Egy évvel ezelőtt nem mentem fel a Hollókő tetejére. Most ezt pótoltam.
  • Mágnesesre számítottam, de látom ez nem feltétlenül szükséges.
  • Itt is elsők voltunk. Megállt a szusz bennünk a sziklapárkányon.
  • A Csíkszeredába látogató idegen, ha csak teheti, felkeresi Csíksomlyót, a katolikus székelység központját. A Szék utca közepe táján háromnyelvû tábla hirdeti a Szeredával összenõtt Somlyó határát.
  • Meglett, ezennel kandi tekintetek nélkül.
  • Őszi képeket szerettem volna készíteni a vulkánnál. Csalódás ért, közölték, hogy filmforgatás miatt a közelébe sem lehet menni, korulbelul 5 hétig.
  • Nem nézted meg a régi tűzoltókocsikat? Legalább fentről a haranglábtól?
  • Mi a majus 2-ot neveztuk ki kirandulo idonek. Vasarhelyre mentunk az allatkertbe, jatszoterre.
  • A Bánya-patak völgyéből indultam, az Óriások asztalától. Az eredeti elképzelésem szerint ott megebédeltem volna, de sajnos Pista bá otthon felejtette a szalonnát.
  • Tudok terkepet is mellekelni, Banyai Janos keszitette. Mar vagy ket eve keszulok enis megkeresni, valahogy nem jutott meg ra ido.
  • A GPS a vihar miatt teljesen megkergült. A segítő információt pedig, inkább hagyjuk.
  • Csak úgy végtelen szeretetből nem lesz nyolcezer méteres hegycsúcs és nyolcezer méter mély Mariana-árok. én nem értek veled egyet.
  • Nagyon durva hely. Koboroltunk az elhagyatott epuletekben probaltunk tetore maszni.
  • Virágos völgyben haladtunk, míg nem elértük a régi illetve az új völgyhidat. Egyet sétáltunk a hídon a Gyímesek fele.
  • Kétszer kerüld meg a fát jobbről balra, és harmadszorra magától előjön.
  • Boér Imre vagyok Kolozsvárról. 2009 07 20-án 10h 52' 43''-kor (lefényképezett GPS adat) megtaláltam ezt a ládát.
  • Sokkal nagyobb és másabb látványra számítottam. Nem mondom, különleges látvány, de nagyon giccses.
  • Igen, a jobb oldal a Nap, a világosság, a férfi. A nő pedig a Hold, a sötétség, a bal oldal.
  • Bár nagyon közel van az úthoz, mégis milyen kevesen tudtak róla. Most, hogy irányjelző táblákat helyeztek el, és feljavították a feredőt is, reméljük többen felkeresik a helyet.
  • En is ugyanazzal a Porsche-vel voltam, mint Meliek. A labnyom megvan.
  • Elottunk nem volt tiltas. A Szerata-gerinc, az Ordog-feljaro, mindannyi nagy hatizsakkal a Hatartura kereteben, de megerte.
  • Hamar kiderült, hogy tehetséges kincsvadásszal van dolgom. Aki jól tájékozódik az erdőben, meglehetősen intuitív, találékony és bátor.
  • Boszorkánykonyha PizzázóErdőszentgyörgy, Maros megye.S
  • Kora reggel és álmos szemekkel, hiszen Csíkban még dél sincs, a konviktus helyett konfliktust olvastam. Amint kiderült, nem alaptalanul.
  • Megvan az odu, a koordinata is passzol, de a sok trutyin kivul semmi mast nem talaltam az oduban.
  • A Brassoi Turista Egyesulettel taboroztunk a Nagyhagymas labanal. Veluk turazva talaltuk meg a ladat.
  • Vadrózsák körül és drótok között.
  • Egy kicsit erősebb szívdobogást, egy kicsivel több izgalmat, és örömöt, mert a megfertőzendő egyből ott kereste ahol meg is találta. A fiatal fekete hattyú, aki még nem fekete, annyira megbízott abban, hogy az odanyújtott kezemben ennivaló van, hogy megcsípkedte az ujjamat.
  • Utban a Reka vara fele ezt is megkerestem. Sokszor mar megfordultam itt.
  • Pedig úgy mászkáltunk a sziklákon mint a kismajmok. A gázfürdő azonban mindenért kárpótolt.
    Copyright © 2003-2024 Trekkingklub és barátai. Minden jog fenntartva. Tilos a weboldalon található videók, képek és szövegek írott engedély nélküli felhasználása, újraközlése. Közeli települések: Kaszoly (Casele Micesti) 0,93 km-re, Erdőfelek (Feleacu) 3,47 km-re, Szelicse (Salicea) 5,36 km-re, Kolozstótfalu (Tauti) 5,47 km-re, Bányabükk (Valcele) 6,11 km-re. A megadott távolságok légvonalban értendők, hozzávetőlegesek. A webhely szeretettel készül, Szeretettel készül Csíkszeredában.